Morrison on ensimmäinen Nobelin kirjallisuuspalkinnolla
palkittu musta nainen. Hänen teoksissaan näkyy revisionismi ja
afrikkalais-amerikkalaisten historian uudelleenkirjoittaminen. Sula ei vielä
mene yhtä pitkälle kuvatessaan mustien vapauden riistoa ja heidän kokemaansa
rasistista sortoa kuin Morrisonin myöhempi teos Minun kansani, minun rakkaani.
Yhtymäkohtia silti on. Minun kansani, minun rakkaani tavoin
Sula kertoo useamman sukupolven tarinan, valottaen Medallionin mustien alueen
syntyhistoriaa ja mustien kohtelua 1900-luvun alussa. Sulassa Morrison ei kuvaa
mustien orjuutta vaan kuvaa nimenomaan sen jälkeistä aikaa.
Romaani sijoittuu miljööseen, joka on oikeastaan jo itsessään pelkkä "neekerivitsi". Tarina kertoo, miten valkoinen mies huijaa juuri vapautuneen mustan orjan hyväksymään maapalan ylempää vuoren rinteeltä paremman ja viljaisamman laakson sijaan nimittämällä paikkaa "taivaan pohjaksi". Tästä maatilkusta syntyy Pohja, Medallionin mustien alue, jossa teoksen henkilöt asustavat.
Pohjan mustat ovat yhteiskunnan pohjasakkaa. Heidän elämänsä
kovuutta ja raakuutta kuvaa, kuinka Eva katkaisee itseltään jalan pystyäkseen
elättämään itsensä ja kolme pientä lastaan vakuutusrahoilla. Eva onkin oikea
leijonaäiti sisukkuudessaan ja rohkeissa valinnoissaan. Kaikki hänen valintansa
eivät välttämättä ole aina niin eettisiä, mutta hänen kaikki tekonsa kumpuavat
äidinrakkaudesta. Eva
kerää kotiinsa omiensa vartuttua lapsia, jotka hän ottaa luokseen asumaan.
Kolme heistä hän nimeää Deweyksi, eikä heitä lopulta erota enää toisistaan vaan
he ovat kaikki yksi ja sama - deweyt. Äitinä hän on aivan toisenlainen kuin tyttärensä Hannah.
Tarina on koskettava. Sula on tarina ei paitsi erilaisista
äideistä ja erilaisista keinoista selvitä, myös ystävyydestä kahden erilaisen
tytön välillä. Tarina siitä, miten ihminen antaa asioiden tulla väliin ilman,
että se on sen arvoista.
Nel ja Sula kasvavat yhdessä, ovat tyttöjä yhdessä,
uneksivat yhdessä. He ovat erottamattomia Nelin häihin asti, jolloin väliin
tulee mies. Opiskelemaan lähtenyt Sula palaa Pohjaan aivan toisenlaisena kuin
muut. Sula on musta nainen, joka haluaa elää kuin mies. Vapaana, riippumattomana.
Hän tekee mitä haluaa eikä piittaa yhteisön normeista vaan nousee niitä
vastaan. Sula on oman itsensä luoja ja elää omien sääntöjensä mukaansa. Hänen
poikkeavuutensa välittyy tavasta, jolla muu yhteisö häneen reagoi. Sulasta
tulee pahan ilman lintu, itse paha, eikä edes Nel pysty ymmärtämään Sulan vierautta.
Pohja on muutakin kuin paikka. Se on koti, josta lähdetään ja johon palataan. Pohja on asukkaittensa - myös Sulan - summa tavalla, jonka Pohjan asukkaat saavat tuntea nahoissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti