Huvila seisoi hänen edessään yhtä vanhana
ja puisena ja vaaleana kuin se oli aina ollut. Paitsi että se näytti saaneen
kevyen punertavan hohteen, kuin pari tippaa punaista valkoisen maalin seassa.
Tietysti se saattoi olla vain illan tuomaa väritystä: Meri kurkki kaistaleina
puiden välistä talon takana, ja aurinko oli painumassa horisonttia rikkovien
pikkusaarten taakse. Mutta ajatus veren tahrimasta talosta kuulosti
dramaattisemmalta ja sopi siten paremmin hänen päiväänsä, josta oli
muodostumassa ehdottomasti ja epäilyksettä maailmanhistorian surkein
syntymäpäivä.
“En halua lukea mitään 2012 ilmestynyttä”, muistan
julistaneeni erään kirjallisuustieteen kurssin jälkeen. Kurssiin oli sisältynyt
kattava katsaus vuoden 2012 kotimaisiin kirjauutuuksiin, jotka kaikki tuntuivat
toitottavan joko sisällissotaa tai Lapin sotaa. Sisällissotaa en onnistu
välttämään. Terhi Tarkiaisen tuoreessa esikoisromaanissa ja uudessa
suomalaisessa vampyyrikirjassa Pure mua (2018) päähenkilö Anna
Björksund kirjoittaa sisällissodasta gradua. Hänen asuttamassaan suvun
huvilassa on ollut vuonna 1918 pitkälti historiasta pyyhitty verilöyly, kun
joukko punaisia valtasi huvilan ja teurasti talon väen.
Populaarikulttuurissa
vampyyrit kuvataan usein ihmisiä alistavina ja jopa heitä veripusseiksi
orjuuttavina. Pure mua lähtee aivan päinvastaisesta lähtökohdasta.
Miltä tuntuisi saada yllättäen syntymäpäivälahjaksi seksikäs nahkahousuinen
vampyyri, joka kutsuu sinua emännäksi ja on täysin sinun vallassasi, koska voit
antaa sille kipua tuottavia piikkejä koska tahansa? Kuvittele vielä olevasi
30-vuotias vegaani, joka on jonkin aikaa pitänyt miessukupuoleen etäisyyttä, ja
jolla on meneillään kapina suomenruotsalaisia bättre folk -vanhempiaan
vastaan. Nyt nämä elämääsi sanelleet vanhemmat hankkivat sinulle elävän
seksilelun, koska tarvitset "harjoitusta". Palautusohjeita Kenneliin
ei ole, vain Omistajan opas.
Yksi vampyyriväitettä
puoltava tekijä oli, että mies oli aivan naurettavan komea. Anna oli varma,
että jos vampyyreja kerran oli olemassa, joskus oli täytynyt kuolla ja herätä
henkiin myös ihan tavallisen näköisiä ihmisiä, joilla oli purentavikoja ja
aknearpia, keskivartalolihavuutta ja kaljuja kohtia. Silti häkissä istuvan
miehen ulkomuoto sopi populaarikulttuurin kuvaan vampyyrista viimeistä
sulkakynänpiirtoa myöten: huolella veistetyt poskipäät, aristokraattinen suora
nenä ja siniharmaat silmät saivat tämän näyttämään romanttiselta sankarilta,
joka oli repäisty suoraan pehmeäkantisen kirjan kannesta. Sellaisen, joita jäi
tahtomattaankin tuijottamaan kaupan kassajonossa, juuri siinä suklaapatukoiden
vieressä, mutta joita ei kuitenkaan kehdannut ostaa, vaan joutui tyytymään
suklaapatukkaan.
Pure mua on otteeltaan tuore ja
leikittelee konventoituneilla vampyyrikäsityksillä ravistaen hieman pakkaa. Osa
kirjan huomioista on suorastaan poskettomia. Annalla on hylly täynnä
paranormaalia romanssia ja tietää yhtä sun toista eri vampyyrimytologioista.
Lemmikkivampyyri, jonka nimeksi paljastuu Vlad, ei häntä ilahduta. Toisaalta Anna on tyytyväinen,
etteivät hänen vanhempansa hankkineet hänelle zombia. Anna myös miettii tekeekö
ruumiin haluaminen hänestä nekrofiilin ja epäilee vampyyrinsa uneksivan
autereisesta hautuumaasta ja anteliaaseen kaula-aukkoon sonnustautuneesta
neitsyestä.
Vampyyri on perinteisesti ollut kirjallisuudessa
ihmissutta kiinteämpi hahmo. Mutta onko vampyyrikuvastoonkin jätettävä
oma jälkensä? Kaikki muistavat Twilight-saagan glittervampyyrit,
joilla oli lisäksi erityistä vampyyrimyrkkyä. True Bloodista tai
sen kirjasarjaversiosta Sookie Stackhousesta muistetaan
vampyyrien veren parantava vaikutus ja keinotekoinen veri, true blood. Pure
mua -romaanin vampyyreilta puolestaan puuttuu se, mikä on vampyyreille
ehkä tunnusomaisinta veren juonnin lisäksi – nimittäin
torahampaat.
”Nehän on… ihan vain
hampaat?”
”Kyllä, ne ovat ihan vain hampaat. Ihminen on lihansyöjä ja me vampyyritkin aloitimme ihmisinä.” Mies kuulosti loukkaantuneelta, mutta Anna näki vinon hymyn välähtävän tämän kasvoilla.
”Ja noilla – noilla ihan tavallisilla hampailla sä sitten hotkit kauloja?”
”Iho on ohut, ei sen rikkomiseen niin paljon vaadita. Vaikka meillä onkin hieman enemmän fyysistä voimaa.”
”Kyllä, ne ovat ihan vain hampaat. Ihminen on lihansyöjä ja me vampyyritkin aloitimme ihmisinä.” Mies kuulosti loukkaantuneelta, mutta Anna näki vinon hymyn välähtävän tämän kasvoilla.
”Ja noilla – noilla ihan tavallisilla hampailla sä sitten hotkit kauloja?”
”Iho on ohut, ei sen rikkomiseen niin paljon vaadita. Vaikka meillä onkin hieman enemmän fyysistä voimaa.”
Muutoin
teoksen vampyyrit noudattelevat ominaisuuksiltaan pitkälti tuttua kaavaa. Ne
ovat ylitsepursuavalla seksikkyydellä ja ihmistä voimakkaammalla vietillä
varustettuja, auringonvaloa kaihtavia verenimijöitä. Ne kykenevät Pure mua -spesiaalina haistamaan
lajitoverinsa jo kaukaa ja päättelemään tämän suvun. Tälle kyvylle olisi Twilight-saagassakin ollut käyttöä. Ei olisi tarvinnut ihmetellä kuka niitä uusia vampyyreja oikein luo. Vladin (siis Vlad niin kuin Vladislav, ei niin kuin Vlad Seivästäjä) venäläistausta
tuntuu tyylikkäältä vedolta kun miettii, miten paljon paremmin vampyyrit
sopivat venäläistarinoihin kuin suomalaiseen kansanperinteeseen. Kirjahyllystäni
taitaa edelleen löytyä lapsuuteni Tsaarintyttären
merkki -niminen satukirja, joka sisälsi venäläisiä vampyyritarinoita.
Yllättävintä tässä kaikessa on, ettei Pure
mua ole sitä genreä, joksi sitä ajattelin. Erotiikkaa uhkuvasta
eksoottisesta vampyyrilemmikistä huolimatta Pure mua ei ole
paranormaali romanssi. Teoksen vampyyrit ovat vähemmän nössöjä kuin Veren
vankien Louis tai Vampyyripäiväkirjojen Stefan, joita
ohjaa jonkinlainen moraalinen kompassi. Vlad ei ole romanttinen sankari eikä ihan
ihmisiä sympatisoiva sympaattinen vampyyrikaan. Vladin aristokraattiset
piirteetkin viittaavat ennemmin byronilaiseen vampyyriperintöön kuin
pehmovampyyreihin. "Yksilön
yhteys lajitovereihinsa on vahva. Se onkin suositeltavaa pitää erossa muista,
kunnes kotiutuminen on kunnolla tapahtunut", varoittaa Omistajan opas.
Teos on vetävä ja osuvilla kielikuvilla varustettu. Se tekee mitä pitääkin: viihdyttää. Puolessa välissä alan jo miettiä että ei kai tämä nyt kohta lopu. Pure mua ei ehkä ole loppuratkaisultaan vahvin, mutta joka tapauksessa vaikuttava ja originaali esikoisteos. Ottaen huomioon miten realismipainotteista kotimainen kirjallisuus pitkälti on, on Pure mua sitäkin virkistävämpi tuulahdus jotakin uutta. Tällaista lisää, kiitos.
Kenelle? Vampyyreista ja urbaanista fantasiasta kiinnostuneille huumorintajuisille lukijoille ja niille, jotka haluavat lukea vähän erilaista kotimaista kirjallisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti