BookBeat teki uuden tarjouksen - tällä kertaa sellaisen, josta en voinut kieltäytyä. Ensimmäisenä otin tietysti kuunneltavakseni Margaret Atwoodin Testamentit (The Testaments 2019, suom. 2019), Orjattaresi jatko-osan.
Testamentit sijoittuu niiden tapahtumien jälkeiseen aikaan, joihin supersuositun The Handmaid's Tale -televisiosarjan toinen tuotantokausi päättyy. Tai ehkä pitäisi oikeammin sanoa, että tv-sarjan kakkoskausi on linjassa sen kanssa, mitä Orjattaresi-romaanin ja sen jatko-osan Testamentit välillä on voinut tapahtua. Kun on täysin tv-sarjan lumoama, on vaikea muistaa ottaa siihen etäisyyttä. Ilman tv-filmatisoinnin suurta suosiota meillä tuskin myöskään olisi jatko-osaa, jota lukea. Atwood ansaitseekin ison hatunnoston siitä, että on vuosikymmenten jälkeen palannut Gileadin maailmaan ja jatkanut aloittamaansa tarinaa.
Testamentit tarjoaa nimensä mukaisesti eri asemassa olevien henkilöiden testamentteja ajalta ennen Gileadin tuhoa. Romaanissa seurataan nuorta gileadilaista Agnesia, joka ei halua vaimoksi, juonikasta Lydia-tätiä sekä kanadalaista tyttöä Daisya, jonka vanhemmat kuolevat äkisti autopommin räjähdyksessä. Tytölle selviää, etteivät hänen vanhempansa olleet hänen oikeita vanhempiaan ja että hän on Gileadista salakuljetettu Nicole-vauva. Pelastaakseen paitsi myös oman nahkansa myös Maydayn pitkään jatkuneen työn Gileadin tuhoamiseksi on hänen palattava Gileadiin.
”Seuraavana päivänä saimme rumat ruskeat
kaavut, ja meidät paimennettiin stadionille, missä jouduimme istumaan
katsomaan. Kukaan ei ollut puhunut mitään siitä, että Gileadissa urheiltaisiin,
ja olin luullut, ettei siellä ollut laisinkaan urheilua. Ei ollutkaan.
Tilaisuus oli yhteisteloitus. Meille oli kerrottu teloituksista koulussa, mutta
ei kovin yksityiskohtaisesti, luultavasti siksi, ettei meitä haluttu järkyttää.
Nyt ymmärsin sen. Se oli kammottavaa, pelottavaa.”
Vau! Olen törmännyt Instagrammin puolella joihinkin hyvin pettyneisiin arvioihin tästä teoksesta, mutta minusta tämä oli hyvä. Viihdyttävä, ajatuksia herättävä ja mukaansatempaava. Pidin Testamenteista jopa enemmän kuin Orjattarestasi. Ehkä siksi, että tämä tarjosi uutta, jotain, mitä en ollut jo tv:ssä nähnyt. Testamentit on pitkälti juoniromaani, mutta myös taitavaa maailmanrakennusta. Teos tekee mielenkiintoisen uuden Gileadin aluevaltauksen: tyttärien, vaimojen ja tätien elämän ja niiden vaikeudet.
Moni varmasti odottaa edelleen vuoroaan Helmetin varauslistalla. Niille, jotka epäröivät, sanon: rohkeasti vain! Jos janoat allekirjoittaneen tavoin lisää tietoa Gileadin maailmasta Orjattaresi jälkeen tai ihan vain tv-sarjaa katsottuasi, saat sitä tästä jatko-osasta takuuvarmasti. Kuten edellinenkin osa, sisältää Testamentit tutkijoiden kehyskertomuksen, joka jaksaa riemastuttaa.
”On ilo saada toivottaa teidät kaikki tervetulleiksi
tänne gileadintutkijoiden 13. symposiumiin! Järjestömme on kasvanut merkittävästi,
ja hyvästä syystä. On pidettävä mielessä entisaikojen erehdykset, ettemme tee samoja
virheitä uudelleen.
Joitakin käytännön
asioita: Niille, jotka haluavat kalastaa Penobscotjoessa, on järjestetty kaksi
retkeä. Muistakaa ottaa mukaan hyttyskarkotetta. Symposiumin kansiossa on
tarkemmat tiedot näistä retkistä ja gileadinaikaisen vanhankaupungin
arkkitehtonisesta esittelykierroksesta. Olemme lisänneet virkistysohjelmaan
Saint Juden kirkossa pidettävän gileadinaikaisten virsien lauluesityksen, jossa
on mukana kolme täkäläistä koululaiskuoroa. Huomenna on historian
elävöittämistapahtuma niille, jotka ovat varautuneet pukeutumaan ajan
vaatimusten mukaisesti. Toivon, ettette innostu näyttelemisestä liikaa, kuten
tapahtui 10. symposiumissa.”
Ensimmäinen ajatukseni on kuinka fantastista tällaiseen symposiumiin olisi osallistua! Heti perään herää kysymys: mitä tapahtui 10. symposiumissa? Teoksen kehyskertomus herättääkin minussa melkein enemmän mielikuvituksen kutkutusta ja kysymyksiä kuin sen itse testamentit. Mikä ei ole sinänsä mikään huono juttu, kehyskertomukset kun tuntuvat usein olevan tylsiä, jopa turhia. Atwoodin tapauksessa näin harvoin on. Atwoodin romaanien hohto perustuu ainakin omalla kohdallani niiden älykkyyteen ja kirjailijan terävyyteen.
Kenelle? Gileadista kiinnostuneille, The Handmaid's Talesta ja Orjattaresi-romaanista pitäneille ja vauhdikkaaseen seikkailuun valmiille lukijoille.
Kiitos huippuhienosta kirjaesittelystä. Missattiin ne aiemmat symposiumit, harmi. Seikkailu Gileadista on nyt takanapäin, onneksi. Liian julmaa naisille ja tytöille. Se, että en olisi saanut lukea, olisi tappanut minut hitaasti, mutta varmasti tylsyyteen. Naisten elämä oli muutenkin rajoitettu kuolettavan ikäväksi.
VastaaPoistaAtwood on loistava tarinankertoja.
Voi kiitos Mai :) Joo, en kyllä haluaisi Gileadissa elää. En jaksaisi pelkkää ompelua ja puutarhanhoitoa. Todella tylsää elämää, puhumattakaan ahdistavasta.
Poista